Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Lelki béke

2012.09.10

 

Belső békére akkor lel az ember, amikor egy lényegi háború lezárult odabent. Nem kutatunk új megoldások után, melyek gyógyírt jelentenének a problémára, inkább befelé figyelünk, hogy összhangba kerüljünk saját érzéseinkkel. A figyelem efféle egyszerű irányítása hihetetlen dolgokra képes. Gyógyít, megnyugtat és semmihez sem hasonlítható módon tisztítja bensőnket.

A sötétségből a fény felé

Mi emberek profin tudjuk tagadni az érzéseinket, tudatosan és tudattalanul is. A tudatos elfojtást mindannyian ismerjük, a hétköznapokban enélkül talán nem is boldogulnánk. Elfojtjuk a szomorúságunkat otthon, ellenszenvünket a munkahelyen, haragunkat az iskolában. Megannyi élethelyzet, amikor társadalmi szerepünk nem engedi meg, hogy nyíltan hangot adjunk érzelmeinknek.

Aztán vegyünk bármilyen szokást, ami ugyan negatívan hat az életünkre, mégsem szabadulunk tőle – megrögzött vásárlás, állandó elfoglaltság, önbíráskodás, féltékenység. Ha megvizsgáljuk a magatartásforma gyökerét, találni fogunk egy olyan érzést vagy elvárást, amit kerülünk. Például azért vásárolunk állandóan, vagy azért táblázzuk be magunkat minden nap minden percére, hogy ne kelljen szembenézni önmagunkkal. Valamiért nem szeretnénk kettesben maradni bensőnkkel. Az okot elfojtjuk, ez a tudattalan tagadás.

Személyiségünk rejtett aspektusai annál jobban elhatalmasodnak, minél inkább tagadjuk őket. Idővel félelmet, vágyakat és hiányt érzünk, amivel nem tudunk mit kezdeni, s ami aztán meghatározza egész viselkedésünket.
Ha viszont vesszük a fáradtságot és egy kicsit jobban megvizsgáljuk őket, megláthatjuk, hogyan működnek és rájövünk, hogy dönthetünk másképp is. Nincs több konfliktus. Nincs több zűrzavar. Végre, béke van.

Felszínre hozni belső érzéseinket olyan, mintha kincskeresésbe kezdenénk. Minden feloldás egy-egy kenyérmorzsa, amit a panaszok erdejében hullajtunk magunk után, s melyek később elvezetnek minket egy egyszerűbb, tudatosabb és szerethetőbb lét felé. A szenvedés véget ér, a szabadság megkezdődik, mi pedig képesek leszünk a boldogságra, örömre, csodálatra és kreativitásra.

Mindezt hogyan?

Érzéseink felfedezéséhez nyitottságra és bátorságra van szükség. Ahhoz, hogy megtedd ezt az utat, hajlandónak kell lenned:
- az őszinteségre,
- a fájdalom átérzésére, túlzott átszellemülés nélkül,
- otthagyni a régit és váltani,
- megfontolni egy új lelki életet, amit nem az aggodalmak és zavarok irányítanak,
- a boldogságra és békességre.

Most kezdjük el a felfedezést! Aki szeretettel fordul önmagához, a világ legjózanabb és legdicséretesebb dolgát teszi. Lássuk, hogy néz ki mindez a gyakorlatban!

1. Csípd el azt a pillanatot, amikor éppen ideges vagy zavart vagy, és ahelyett, hogy a megszokott módon viselkednél, állj meg és lélegezz mélyeket.

2. Észleld azokat a gondolatokat, érzéseket és észleléseket, melyek jelen vannak a pillanatban. Ne aggódj – csak légy kíváncsi. Mire gondolsz? Milyen energiák húzódnak meg a gondolatok mögött? Milyen érzések és fizikai észlelések vannak jelen? Ezekkel a kérdéssekkel ismerheted meg a szokásaidat, melyek fölött aztán nagyobb kontrollt szerezhetsz.

3. Idézd fel azokat a melengető érzéseket, amiket egy általad kedveld személy vagy dolog vált ki belőled. Képzeletben öntsd ezt a szeretetet az aggodalmak és fájdalmas érzések helyére. Ez olyan gyógyító balzsamként hat a lelkedre, ami feloldozza a benned lévő energiacsomókat.

4. Ismételd meg a gyakorlatot, ha legközelebb is nehéz helyzetbe kerülnél.

5. Menj tovább olyan úton, ami elősegíti és fenntartja tisztaságodat, boldogságodat és jólétedet.

1. példa: Haragtartás

Tegyük fel, hogy pár éve, évtizede haragot hordozol magadban. Ahhoz, hogy ezt a neheztelést életben tartsd, rendszeresen fel kell idézni magadban a történteket, amivel a másik fél megbántott. Valószínűleg te is ezt csinálod, méghozzá rendszeresen. Felkavarod az érzéseidet, dühödt reakciód pedig minden alkalommal újra felszínre tör. Így nem lehet élni.

Amikor a történteken gondolkozol, folyton visszarángatod magad ugyanabba a lelkiállapotba. Szabadítsd fel magad azáltal, hogy útjára engedet az eseményeket és teljességében újra átérzed az akkor megélt fájdalmat. Bontsd le az érzést elemeire – gondolatokra és fizikai észlelésekre. Ez az a tapasztalat, ami olyan régóta gyötör. Fordulj szeretettel az érzéseid felé, majd lépj tovább megtisztultan.
A gyakorlat természetesen nem teszi jóvá azt, ami történt és nem kell kapcsolatba lépned a másik féllel. Ez pusztán a te döntésed, egyszerűen békében és boldogan szeretnél élni.

2. példa: Kapcsolati problémák

Hányan hibáztatjuk a párunkat, amiért olyan a kapcsolatunk, amilyen? Bent ragadunk a „bárcsak” csapdájában – bárcsak megváltozna, utána sokkal jobban érezném magam. Ez a hozzáállás soha nem oldja meg a problémát, hiszen lelki békédet a másiktól teszed függővé, akit egyébként nem irányíthatsz – nincs befolyásod a másik gondolatai, cselekedetei felett.

Ha a kapcsolatod rossz érzést kelt benned, köss békét a saját reakcióiddal. Figyelmedet fordítsd befelé, hogy szeretetteljesen találkozhass a frusztrációval, csalódottsággal vagy félelemmel, ami bánt téged. Még ha nem is tetszik az, amivel szembesülsz, akkor is fogadd el és légy békében önmagaddal. Hidd el, ezek a nyomasztó érzések nem engedik, hogy új megoldást találj a problémára. Az ember csak tiszta elmével képes kiutat találni.

3. példa: Szokások, függőségek

Lehet, hogy olyan dolog tart fogságában, ami meghatározza gondolataidat, érzéseidet és tetteidet. Minden ilyen habitus egy fel nem tárt érzelmet, általában félelmet vagy szomorúságot takar.
Szeretnél békét teremteni belső világodban? Állj meg, lélegezz mélyeket és kedves figyelmedet fordítsd az eddig elkerült, tagadott érzéseid felé. Szeretettel bánj vele, mindegy, hányszor bukkan fel.

Érted már, miért éri meg kibékülni az érzelmeiddel? Minden belső feszültség tovább növekszik, ha figyelmet fordítasz rá és haraggal, negatív érzésekkel reagálsz. Kezdd azzal, ami a legjobban foglalkoztat mostanában és tudd, hogy minden perccel egyre egyszerűbb lesz az életed.

Érzéseiddel való megbékélés minden mentális és fizikai betegséget meggyógyít. Észre fogsz venni változásokat: teret, könnyedséged és olyan mélységű békét nyersz, amiről eddig nem is tudtál.

a.jpga1.jpga2.jpga2.jpga3.jpga4.jpga5.jpga7.jpg

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.